Studenti ISŠ HPOS Příbram předvedli své umění ve Francii

Ve čtvrtém březnovém týdnu, 42 žáků  ISŠ Příbram z oborů Hotelnictví, Kuchař – číšník, Cukrář, Cestovní ruch a Pedagogické lyceum se svými učiteli  navštívilo své kolegy z partnerské hotelové školy Lycée Stanislas v Nancy.

Návštěva v Nancy aneb Rychlou chůzí po Francii…

Byť bylo po 6. hodině ranní, všichni jsme s natěšeným úsměvem nasedali do autobusu a vyráželi vstříc novým zážitkům do Francie. Jeli jsme reprezentovat Integrovanou střední školu hotelového provozu, obchodu a služeb Příbram. Čekali nás studenti a učitelé z partnerské hotelové školy Lycée Stanislas Polyvalent Regional Biotechnologies Hotellerie v Nancy. Byli jsme rádi, když jsme po nekonečné jedenáctihodinové cestě dne 18. 3. vystoupili u francouzské školy, jejíž součástí je internát.

Čekalo nás uvítání, jehož se zhostil Alex (učitel odborných předmětů), muž, který nám věnoval během celého týdne veškerý svůj čas a měl naše setkání na svých bedrech.

Po ubytování, které nás příjemně či nepříjemně překvapilo (Žáci totiž spali na pokojích s francouzskými studenty. Ti ovšem ovládají pouze svůj rodný jazyk. Naši žáci zase nejsou nejzdatnější ve francouzštině.), jsme spěchali na večeři.

Hned v úterý ráno začalo poznávání Francie. Během 4 dnů jsme toho navštívili a poznali tolik, že si to nedokážete ani představit. Nejprve jsme byli v soukromé výrobně uzenin Pierrat Charcuterie Artisanale, kde jsme kromě výrobků masných mohli ochutnat i víno zrající na seně. Odpoledne jsme se šli buď koupat, nebo se věnovali pěší turistice.

Ve středu jsme vstávali sice brzy ráno, ale nikomu z nás to nevadilo, čekala nás Paříž. Od našeho ubytování to byla do Paříže daleká cesta (380 km). Po příjezdu do hlavního města Francie jsme byli nejprve zaskočeni nepořádkem, který je na periférii, ale i dále do města. Shodli jsme se, že v čistotě nemá na naši Příbram. Nicméně po chvíli nás už nezajímalo nic jiného, než jen to, co jsme právě uviděli v dálce a už už jsme tam chtěli být. Zjevila se nám Eiffelova věž. Nebyla však naší první zastávkou. Nejdříve jsme se nalodili a vydali se na plavbu po řece Seině a měli tak možnost poznat nejrůznější pařížské památky, které bychom navštívit nestihli. Mohli jsme tak z lodi obdivovat: Musée Louvre, katedrálu Notre-Dame, Musée d´Orsay, Pantéon a další…

Eiffelova věž následovala hned poté. Měli jsme to štěstí, že na výtah byla tříhodinová fronta a museli jít do druhého patra pěšky. Mohli jsme si tak říct: „Vylezl jsem si na Eiffelovku pěšky.“ Vychutnávali jsme si tak každý schod, stupínek k nádhernému rozhledu, z více než 700 schodů vedoucích právě do onoho druhého patra. A ten pohled stál za to. Kam se hrabe Petřín. To, co jsme neviděli ze Seiny, jsme rozpoznávali z Eiffelovky: baziliku Sacré-Coeur, Invalidovnu či nejvyšší mrakodrap Tour Montparnasse. Strávili jsme kocháním se tolik času, že jsme měli co dělat, abychom seběhli dolů na čas srazu. Po kratičkém rozchodu jsme zamířili zpět na ubytování, kde na nás čekali s tak trochu noční večeří.

Poslední dny byly pro ty, kteří nevařili, nepekli a neobsluhovali, spíše odpočinkové. 23 žáků se hned po snídani odebralo do kuchyně, kde se svými mistrovými připravovali na večerní galavečeři, jež podávali naši studenti. Celý den pracovali, aby to byl nejen pro Francouze skvělý gastronomický zážitek. Poděkování za výborná jídla a dokonalou obsluhu patří Jarce Dolenské (kuchyně, žáci oboru Kuchař), Markétě Pínové (cukrárna, žáci oboru Cukrář) a Ing. Milanu Pučálkovi (obsluha, žáci oborů Hotelnictví a Číšník) a jejich „ovečkám“.

My ostatní jsme se prošli po části Nancy a absolvovali jsme oficiální uvítaní na místní radnici Hotel de Ville, kde nás se zájmem přijala usměvavá zástupkyně města pro kulturu Marie Claude Deluce (i ona se večer zúčastnila galavečeře). Za naši školu přednesla s francouzským úsměvem proslov zástupkyně ředitelky školy Mgr. Naďa Vršecká za pomoci překladatelky Františky Janečkové. V tento den jsme ještě navštívili zámek, kde sídlí Galerie Madame do Griffigny.

Poslední den byl věnován návštěvě historické části Nancy, kde jsme především obdivovali krásu náměstí Place Stanislas, obědě v luxusní restauraci Excelsior a nákupům. V sobotu po snídani jsme odjížděli zpět do svých domovů.

A co jsme mohli z francouzské kuchyně ochutnat? Především rybu, zeleninu, víno a créme brulée. Naši čeští kuchaři a cukráři nabídli Francouzům několikachodové menu, v němž byl předkrm (červená řepa a variace fenyklu), topinamburový krém, hovězí se zeleninou, čočkou belunga a šafránovými noky a na závěr čokoládový dortík (čokoládo-karamelové tartaletky s pěnami a ovocem). Také za „naše“ menu sklidili žáci se svými učiteli zasloužený potlesk a už prázdné talíře dokazovaly, že všem chutnalo.

Již teď se těšíme na návštěvu z Francie, která proběhne v roce 2020. Co dodat? Byla to taková rychlovka, že člověk je dostatečně navnaděn, aby se tam vrátil a poznal vše, co poznat nestihl. Poděkování za tamní program patří již zmiňovanému Alexovi, Sandře, Francisovi a ostatním kolegům.